بسم الله الرحمن الرحیم
حديث كردند ما را ... از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله كه ميفرمود نزنيد اطفال خود را وقتى كه گريه ميكنند زيرا گريه آنها تا چهار ماه ثواب گفتن «لا إله إلا اللَّه» دارد، و چهار ماه ثواب صلوات بر پيغمبر دارد، و چهار ماه دعا بپدر و مادر خود مينمايند.
احتمال دارد كه مراد اين روايت اين باشد كه طفل در چهار ماه اول ولادت غير از خدا كسى را نمىشناسد چون فطرت بشر بر توحيد و معرفت الهى است. پس گريه او در حقيقت توسل و التجاء بخداوند است و اين شهادت بتوحيد و يگانگى خداوند است.
و در چهار ماه دوم مادر خود را مىشناسد از جهت اينكه چون او واسطه است براى تغذيهاش نه از جهت اينكه چون او مادر است لذا سینهزنان ديگر را نيز قبول مينمايد و چون بعد از خدا كسى را وسيله تغذيه نميداند مگر مادر كه بتكليف طبيعى مكلف شده و اين معنى رسالتست پس گريه او در حقيقت شهادت برسالت و نبوت پيغمبر و صلوات فرستادن بر آن حضرت است، و در چهار ماه سوم به بعد پدر و مادر را ميشناسد و مىبيند كه در ارتزاق محتاج بآنها است.
پس در حقيقت گريه او دعا است براى سلامتى و بقاء پدر و مادر.
و شايد مراد اين باشد كه چون در مقابل گريه اولاد پدر و مادر صبر ميكنند ثواب لا إله إلا اللَّه ، و صلوات، و دعا، براى ايشان دارد.
حضرت صادق عليه السّلام در فائده گريه طفل بمفضل فرموده اند: بشناس اى مفضل منفعت گريه اطفال را، بدان كه در دماغ اطفال رطوبتى هست كه اگر بماند علتها و دردهاى بزرگ در بدن ايشان پديد مى آيد مانند كورى و امثال آن پس گريه اين رطوبت را از سر ايشان فرود مى آورد و باعث صحت بدن و سلامتى چشمان ايشان ميگردد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند :
اياكم و خضراء الدمن قيل يا رسول اللَّه! و ما خضراء الدمن؟ قال المرأة الحسناء فى منبت السوء!:
" از گياهان سرسبزى كه بر مزبله ها مىرويد بپرهيزيد! عرض كردند: اى پيامبر!
منظور شما از اين گياهان چيست؟ فرمود: زن زيبايى است كه در خانواده
آلودهاى پرورش يافته"
« وسائل الشيعه جلد 14 صفحه 19.»
چند نکته مهم در همسر داری
روزی چندبار بهش بگو «دوستت دارم »
شوهرتون رو با کلماتی مثل «سرور، آقا و..» صدا بزنید
مدام شجاعت و مهربانی یا غیرت مثبت او را یادآور شوید(صفات خوب او را به خودش بگویید)
به خاطر زحماتی که می کشد حتی خرید هایی که انجام می دهد : از او تشکر کنید
در خانه از لباس های شیک و مناسب با انواع رنگ های شاد استفاده کنید(اما در بیرون از منزل و مقابل نامحرم تمام موازین شرعی را رعایت کنید)
از عطر های گرم و خوشبو در منزل استفاده کنید (نه بیرون)
و حتما به خانواده همسرتان احترام بگذارید.
هنگام بیرون رفتن همسر ،به استقبال او بروید و برایش دعا کنید.
4366- جميل بن درّاج گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: بهترين زنان شما آن زنى است كه چون خشم كند يا به خشمش آورند به شوى خود گويد: دستم در دست تو، ديدهام به خود خواب نبيند مگر اينكه از من راضى شوى.
4367- ابو حمزه ثمالى از جابر بن عبد اللَّه انصارى روايت كرده گفت: ما در خدمت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله بوديم، راجع به زنها سخن مىگفتيم و اينكه پارهاى نسبت به ديگران امتيازاتى دارند، رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: آيا برايتان بگويم بهترين زنان شما كدامند؟ اصحاب عرض كردند بفرمائيد، حضرت فرمود:
از بهترين زنان شما آن زنى است كه پر فرزند و مهربان، پوشيده و پاكدامن بوده
و ارزشش در خانواده خود بيش از ارزش او در خانه شوهرش باشد، و آرايش و
زينتكننده خويش براى شويش و از غير او محفوظ و پوشيده باشد، آن زنى كه
گوش به سخن شوى دهد و فرمانش را اطاعت كند، و چون در بستر روند خود را
در اختيار همسر گذارد و مانند شوهر شوق و رغبت به همبسترى نشان ندهد.
منبع :ترجمه من لا يحضره الفقيه، ج5، ص: 19
امام خامنهای:
« اگر آن لبخند طبیعی که ناشی از نشاط است بر لب انسان ننشیند، زندگی برخود انسان و بر معاشران او، جهنم خواهد شد. مادیات، مقدمهی زندگی خوبند؛ و تفریح، عنصر اساسی زندگی خوب است.
فرض کنیم کسی در آمدهای مالی بسیار کلانی داشته باشد، اما در زندگی دل خوشی نداشته باشد. این، زندگی نیست که دارد! تفریح، از باب تفعیل است؛ یعنی فرح آوردن؛ یعنی ایجاد فرح. اگر فرح و شادمانی در انسانی نباشد، ولو خیلی هم در آمد داشته باشد؛ مقام بسیار عالی داشته باشد یا نفوذ اجتماعی داشته باشد، این اصلاً برای او زندگی نیست و حتی نمیشود با او زندگی کرد. زندگی باید شادمانه باشد و شادمانه بگذرد .»
عنوان: بیانات در دیدار گروه «ورزش و سرگرمى» صدا
زمان: ۱۳۷۱/۱۰/۰۱
منبع: دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنهای
راههای رسیدن به حال خوش معنوی و نشاط زندگی(حجت الاسلام والمسلمین پناهیان)
تیترها:
اهمیت نشاط برای دینداری
از دین و عبادت، انتظار نشاط و لذت داشته باشیم
کسی که اهل دینداری نیست، باید حسرت لذت دینداران را بخورد
دین یعنی نشاط و سرور
دنیا، لذتی ندارد
توقع خودمان از دین را اصلاح کنیم
معیاری برای تشخیص لذت حلال و حرام
امان از مذهبیهایی که از دینشان لذت نمیبرند
لذت عمیق، فوری حاصل نمیشود
آیا از دین انتظار نشاط آفرینی داریم؟
عوارض لذت نبردن از دین
لذت بیشتر، خواست اولیاء خدا بوده است.
http://panahian.ir
باموضوع خانواده در خدمت شما هستیم
لطفا ما را همراهی کنید.
« در فرهنگ اروپایی، وقتی زن با همه موجودی و املاک خود ازدواج میکرد و به خانه شوهر میرفت، نه فقط جسم او در اختیار شوهر قرار میگرفت، بلکه تمام اموال و املاک و داراییهای او هم که از پدر و خانوادهاش به او رسیده بود، متعلّق به شوهر میشد! این حقیقتی است که غربیها نمیتوانند آن را انکار کنند. این در فرهنگ غربی بود. در فرهنگ غربی، زن وقتی به خانه شوهر میرفت، شوهر در واقع اختیار جان او را هم داشت! لذا شما در داستانهای غربی و در اشعار اروپایی بسیار میبینید که شوهر به خاطر یک اختلاف اخلاقی، همسر خود را میکشد و کسی هم او را ملامت نمیکند! دختر در خانه پدر هم حقّ هیچ گونه گزینشی را نداشت...........
وقتی نهضتی به نفع زنان در چنان فضایی به وجود میآید، طبعاً دچار تفریطهایی از طرف مقابل میشود. لذا شما میبینید در طول چند ده سال، آنچنان فساد و بیبند و باری در غرب به وسیله آزادی زنان به راه افتاد و رواج پیدا کرد که خود متفکّران غربی را دچار وحشت کرد! امروز دلسوزان و مصلحان، انسانهای خردمند و باانگیزه در کشورهای غربی، از آنچه پیش آمده است، متوحّش و ناراحتند و البته نمیتوانند هم جلوِ آن را بگیرند. به عنوان این که میخواهند به زن خدمت کنند، بزرگترین ضربه را به زندگی او وارد آوردند. چرا؟ بهخاطر این که با بیبندوباری، با اشاعه فساد و فحشا و با آزادی بیقید و شرطِ معاشرت زن و مرد، بنیان خانواده متلاشی شد. مردی که میتواند آزادانه در جامعه اطفای شهوت کند و زنی که میتواند بدون هیچ ایراد و اشکالی در جامعه با مردان گوناگون تماس داشته باشد، هرگز در خانواده، همسران خوب و شایستهای نخواهند بود. لذا بساط خانواده متلاشی شد.......
امروز یکی از بزرگترین بلاهایی که گریبان کشورهای غربی را بهشدّت گرفته و آنها را به وضعیت نامطلوب شدیدی دچار کرده، مسأله خانواده است. لذا هر مردی که شعار خانواده بدهد، از نظر غربیها و بخصوص از نظر زنان در غرب، یک فرد مطلوب و یک مرد محبوب است. چرا؟ چون از تزلزل بنیاد خانواده رنج میبرند؛ به خاطر این که متأسفانه غرب، خانواده؛ یعنی کانونی را که برای مرد و زن و بخصوص برای زن محیط امن و آرامش است، از دست داده است. بسیاری از خانوادهها متلاشی شدهاند. بسیاری از زنان تا آخر عمر تنها زندگی میکنند. بسیاری از مردان، زنِ مورد علاقه و مورد نظر خود را نمییابند و بسیاری از ازدواجها در اوّلین سالهای پیدایش از بین میرود.
خانوادهها آن ریشهها و پایههای عمیق را که در کشورهای ما وجود دارد، امروز کمتر در غرب دارند. آن خانوادهای که پدربزرگ، مادربزرگ، نوهها، خویشاوندان، پسرعموها، دخترعموها و سایر شعبش با هم باشند، هم را بشناسند و با هم ارتباط داشته باشند، امروز در غرب بسیار بسیار کمیاب است. زن و شوهر هم با یکدیگر صمیمیّت لازم را ندارند. این بلایی است که با کارهای غلط، با حرکت افراطی از آن طرف که در مقابل افراطهای قبلی انجام گرفت، بر جامعه بشری نازل شد و بیشتر از همه بر سرِ زن غربی آمد.
..................اگر جامعه اسلامی بتواند زنان را با الگوی اسلامی تربیت کند - یعنی الگوی زهرایی، الگوی زینبی، زنان بزرگ، زنان باعظمت، زنانی که میتوانند دنیا و تاریخی را تحت تأثیر خود قرار دهند - آن وقت زن به مقام شامخِ حقیقی خود نائل آمده است. اگر زن در جامعه بتواند به علم و معرفت و کمالات معنوی و اخلاقیای که خدای متعال و آیین الهی برای همه انسانها - چه مرد و چه زن - به طور یکسان در نظر گرفته است، برسد، تربیت فرزندان بهتر خواهد شد، محیط خانواده گرمتر و با صفاتر خواهد شد، جامعه پیشرفت بیشتری خواهد کرد و گرههای زندگی آسانتر باز خواهد شد؛ یعنی زن و مرد خوشبخت خواهند شد. برای این باید تلاش کرد؛ هدف این است. هدف، صفآرایی زن در مقابل مرد نیست. هدف، رقابت خصمانه زن و مرد نیست. هدف این است که زنان و دختران بتوانند همان سیر و همان حرکتی را انجام دهند که وقتی مردان آن حرکت را انجام دهند، به صورت یک انسان بزرگ در خواهند آمد؛ زنان انسان بزرگ شوند. این ممکن است و در اسلام تجربه شده است..........
آنچه در غرب با عنوان شعار وجود دارد، در درجه اوّل آزادی زن است. آزادی، معنای وسیعی را شامل میشود؛ هم شامل آزادی از اسارت است، هم شامل آزادی از اخلاق است - چون اخلاق هم یک قید و بند است - هم آزادی از نفوذ مبنی بر سوء استفاده کارفرمایی است که زن را با مزد کمتری به کارگاه میکشد و هم شامل آزادی از قوانینی است که زن را در مقابل شوهر، متعهّد میکند. آزادی، به همه این معانی میتواند باشد. کمااینکه در همین شعارهایی که نسبت به زن وجود دارد، طیف وسیعی از این مطالبات و درخواستها هست، که بعضی با یکدیگر بهکلّی مناقضند. این آزادی معنایش چیست؟
متأسفانه در دنیای غرب، بیشتر متفاهم از این آزادی، آزادی به معنای نادرست و مضرّ آن است - یعنی آزادی از قید و بندهای خانوادگی، آزادی از نفوذ مطلق مرد، آزادی از حتّی قید ازدواج و تشکیل خانواده و پرورش فرزندان در آنجایی که هدف شهوانی زودگذری در مقابل قرار گیرد - نه آزادی به معنای صحیح آن. لذا شما میبینید جزو حرفهایی که در دنیای غرب زده میشود، مسأله آزادی سقط جنین است، که این نکته بسیار مهمّی است و با این که ظاهرساده و کوچکی دارد، اما باطن بسیار خطرناک و سهمگینی در این سخن مضمر و مندرج است. این، وسیله و شعار و مطالبهای است که در غرب غالباً مطرح میشود؛ لذا میگویند نهضت آزادی زنان. در نظام صحیح، در یک مطالبه و مبارزه صحیح، هدف نمیتواند این معنای وسیعی باشد که یک بخش آن قطعاً مضرّ است؛ اگر چه ممکن است بخشهای مفیدی هم در آن باشد. باید به دنبال شعارهایی بهتر، مناسبتر، صحیحتر و گره گشاتر گشت.
اسلام طرفدار تکامل بشر است. برای اسلام، زن و مرد هیچ فرقی ندارد. برای اسلام، جنس زن یا جنس مرد مطرح نیست؛ تکامل انسانی مطرح است.
برای اسلام، جنس - زن بودن و مرد بودن - مطرح نیست؛ تعالی بشری مطرح است، اخلاق بشری مطرح است، بروز استعدادها مطرح است، انجام وظایفی که به هر کسی یا هر جنسی از جنسهای بشری متوجّه است، مطرح است، که برای این باید طبعاً طبیعتها را شناخت. ..... بنابراین، بیشترین حقایق و بیشترین واقعیتهای فطرت و طینتبشری در مورد زن و مرد، در معارف اسلامی است.
... هدف اسلام در دفاع از حقوق زنان ...این است که زن تحت ستم نباشد و مردْ خود را حاکم بر زن نداند. در خانواده، حدود و حقوقی هست. مرد حقوقی دارد، زن هم حقوقی دارد و این حقوق بهشدّت عادلانه و متوازن ترتیب داده شده است. آنچه به نام اسلام است و غلط است، آنها را نمیگوییم و از آنها دفاع نمیکنیم. آنچه متعلّق به اسلام است، بیّنات اسلام و مسلّمات اسلام است. اینها چیزهایی است که میان حقوق زن و مرد در داخل خانوادهتوازن قائل است.
.....مهمترین چیزی که بشر به آن احتیاج دارد، آرامش است. سعادت انسان در این است که از تلاطم و اضطراب روحی در امان و آرامش روحی داشته باشد. این را خانواده به انسان میدهد؛ هم به زن و هم به مرد.
بیانات در دیدار جمعی از زنان:۱۳۷۶/۰۷/۳۰
و چه قدر زیبا فرمود حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم
يَا عَلِيُّ لَا يَخْدُمُ الْعِيَالَ إِلَّا صِدِّيقٌ أَوْ شَهِيدٌ أَوْ رَجُلٌ يُرِيدُ اللَّهُ بِهِ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَه.
يا على خدمت نميكند عيال خود را مگر کسی که صديق يا شهيد باشد يا مردي كه می خواهد خدا خير
دنيا و آخرت را به عنایت کند.
(جامع الاخبار، ص103)