حکمت نهفته در دستگاه (قلب)
قلب و عروق
1- رسول اللّه صلی الله علیه و آله: إنَّ فِی الرَّجُلِ مُضغَۀً إذا صَ حَّت صَ حَّ لَها سائِرُ جَسَ دِهِ، و إن سَ قِمَت سَ قِمَ لَها سائِرُ جَسَ دِهِ
[ قَلبَهُ.[ کنز العمّال، ج 1، ص 243 ، ح 1223 نقلًا عن ابن السنی و أبی نعیم فی الطبّ و شُعب الإیمان عن النعمان بن بشیر. )
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: در انسان، پارهْگوشتی است که اگر سالم باشد، همه بدن به سلامت آن، سالم است و اگر
گرفتار بیماري باشد، همه بدن به بیماري آن، بیمار است: قلب انسان.
2- الإمام الرضا علیه السلام: إنَّ اللّهَ عز و جل لَم یَبتَلِ البَدَنَ بِداءٍ«البدن بداء » بدل « العبد المؤمن ببلاء »:فی بحار الأنوار» حَتّی جَعَلَ لَهُ دَواءً یُعالَجُ بِهِ، و لِکُلِّ صِ نفٍ مِنَ الدّاءِ صِنفٌ
مِنَ الدَّواءِ و تَدبیرٌ و نَعتٌ، و ذلِکَ أنَّ هذِهِ الَأجسامَ اسِّسَت عَلی مِثالِ المُلکِ.فَمَلِکُ الجَسَدِ هُوَ القَلبُ، وَ العُمّالُ العُروقُ فِی الَأوصالِ « قال المجلسی قدس سره: و المراد بالأوصال: مفاصل البدن و ما یصیر سببا .«... العروق و الأوصال »: 3) فی بحار الأنوار )
وَ الدِّماغِ، و بَیتُ المَلِکِ قَلبُهُ، و أرضُهُ الجَسَدُ، وَ الَأعوانُ یَداهُ و رِجلاهُ و[ عَیناهُ و شَفَتاهُ و لِسانُهُ و اذُناهُ.[طبّ الإمام الرضا علیه السلام، ص 10 ، بحار الأنوار، ج 62 ، ص 309
امام رضا علیه السلام: خداوند، بدن را به هیچ دردي گرفتار نساخته، مگر این که براي آن، دارویی هم قرار داده است که
بدان، درمان شود. هر نوع درد نیز نوعی درمان و چاره دارد؛ چرا که این بدنها بر سیاق یک مملکت، ساخته شدهاند. پادشاه این
سرزمین، قلب است. رگهایی که در بدن و مغز وجود دارد، کارگراناند. خانه آن پادشاه، قلب انسان است. سرزمین آن پادشاه،
بدن انسان است، و دستان، پاها، چشمان، لبها، زبان و گوشها نیز یاران اویند.
دانشنامه احادیث پزشکی، ج 1، ص: 228